logo
قسم القير (BMW transmission)

:: الملاحظات ::
المواضيع المتشابهه
الموضوع

dorgham2000
Bimmer جديد
قوة السمعة: 0
dorgham2000 is on a distinguished road
20-02-2013, 09:38 AM
dorgham2000 غير متواجد حالياً  
افتراضي مشكلة في الجير x5

:: اعلان ::

السادة اعضاء المنتدي الكرام

اشتريت السيارة بالضبط من 10 شهور و كانت زي الفل x5 موديل 2000
و مع الاستخدام ظهر عيب في الجير " بعد القيادة 50-60 كم بيتأخر الجير في النقل " و لقيت في منتدي امريكي ان العيب دا من ضفيرة الكهرباء الخاصة بحساسات الجير

ولكن عندما ذهبت الي الميكانيكي ( راجو ) في جدة - اخبرني ان المشكلة بكلتشات الجير
ومن 4 شهور ذهبت له لعمل صيانة الجير و لكنه كسل انه يفك الجير و قالي الاول نعاير الجير و نمسح الاخطاء و نجرب - و لكن المشكلة فضلت قائمة
و كعادته انه علي طول مشغول - كل ما اكلمه يقولي الاسبوع اللي جاي الي بعده لغاية الاسبوع الماضي
رحت قضيت معاه يوم في الورشة - رفع السيارة و اصر انه يجرب بودي بلف تاني و النتيجة كانت ان السيارة بتتاخر في النقل و بتنتع في كل الغيارات
قاللي هجيب بودي بلف تاني واجرب و انشغلت انا و كل ما اكلمه يقولي لسه
والنتيجة طلبت منه ان يعيد كل شئ لاصله و رحت امس بعد دوام الورشة استلم السيارة و الكارثة اني لقيت السيارة بدون عزم كانها ميتة
طفيت السيارة وشغلتها بقي العزم عادي و بعد دقيقة راح العزم
طفيت السيارة و شغلتها و قلت اجربها علي العادي و لقيت السيارة بتنقل من 1 الي 2 الي 3 الي 4 الي 5 لوحدها و انا ماشي ممكن بسرعة 10 كم و وقفت علي 5 و ما باقدر ارجع ل 4 او اقل
و السيارة لما بتمشي علي الشفت الخامس طبعا بيبقي العزم صفر في بداية التحرك

انا حاسس ان المشكلة دي كهربائية بحتة و الميكانيكي بيقولي لا دي الطنجرة علما بان عندي مشاكل كهربائية ( عدادات السرعة والبنزين لا تعمل - الكاسيت والراديو كذلك )

افيدوني اثابكم الله

التعديل الأخير تم بواسطة dorgham2000 ; 20-02-2013 الساعة 09:42 AM
اداري سابق
قوة السمعة: 401
هولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة في الجير x5
2#
20-02-2013, 11:47 AM
خويك هذا ماندري وش فك وش غير
وهل طبق كل شي صحيح ام لا
الله واعلم
بجده حسب توصيات الأعضاء
المهندس عصام........
هولاكو السعوديه غير متواجد حالياً  
Bimmer جديد
3#
20-02-2013, 11:57 AM
الميكانيكي ما غير شئ
فك البودي بلف و ركب واحد تاني ما زبط رجع ركب القديم بدون تغيير اي شئ

المهندس عصام شاطر جدا و لكن العيب ان ورشته زحمة جدا جدا ( ربنا يباركله )
اداري سابق
قوة السمعة: 269
lil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond repute
4#
20-02-2013, 06:32 PM
أخي الكريم

ريجو طلب منك قطع لانه ما لقى قطع و هو يفضل انك تدبر جير كامل لأنك زي ما شفت غير ٢ بدي بلف و مازبطت و مشكلتك بالتورك كونفيرتر و حساس بداخله

زي ما تفضلت لا هو فاضي يجيب القطعة و بدورها (وهو ما يحب شغل القطع المستعملة عموما) ولا انت فاضي تدبرها

عموما في شباب بالموقع ممكن يفيدوك بالقطعة و ممكن تتواصل معاه و يعطيك كود أعطال الجير بالتحديد و تستشير أبو وديع و الشباب زي ما أسلفت ممكن يساعدوك بإيجاد القطع

بالتوفيق
lil Abu Mais lil غير متواجد حالياً  
Bimmer جديد
5#
20-02-2013, 07:03 PM
يا أخي الفاضل
انا لم اوجه الاساءة لاحد و لكني عرضت مشكلتي كما هي
و للعلم تم تجريب بودي بلف واحد ليس الا و مشكلتي مش في التورك كونفرتر لان السيارة كانت بتمشي و عزمها كويس قبل ما اروح الورشة
و للعلم انا عملت عنده شغل من 4 شهور زي ما قلت و استنيته لما سافر الهند و رجع وهو يقدر يقولك اني بتعامل مش كزبون
و اللي دفعني اني اكتب مشكلتي هنا اني قبل كده عملت موضوع للاستفسار عن نفس المشكلة و هل اصلح الجير ولا اغيره http://gulfbmw.com/vb/showthread.php?t=28366 ..... و كانت الردود ان لو الجير ما يمشي اصلا يتصلح ما يحتاج يتغير
و بجد اللي زعلني ان الحل كان نغير الجير .... طيب ليه اغير و انا ممكن اصلح و ايه يضمن الجير انه ما يكون فيه مشاكل و ادخل في دوامة و كمان مش هدفع مبلغ كفارق سعر لالالالا دا المفروض اشتري جير مستعمل و ارمي الجير بتاعي ( طب حد يقولي دا منطق )
و الجير بتاعي شغال و كويس بس بحس بمشاكل فيه ( مش ميت يعني ) بعد سواقة 50-60 كم

و علي العموم كله خير و انا نزلت الموضوع لمحاولة تشخيص المشكلة ليس للاساءة او تشويه احد

و شكرا
اداري سابق
قوة السمعة: 269
lil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond reputelil Abu Mais lil has a reputation beyond repute
6#
21-02-2013, 08:28 AM
ابدا ما كنت اقصد انك تسئ او تجرح باحد و للعلم لما كان الادمي بالهند دخلت سيارتي عنده و الشباب عنده معلمين لا يستهان بهم
اعرف نص ورش جدة و يعرفوني و ان ماجبت طاري احد بدون مبالغة البني ادم هذا يشتغل من قلبه و يتابع وراك و يتصل عليك امس لمحني بالجامعة اتصل يسال عن السيارة و اوضاعها ووو
سعره صدقا نصف سعر الورش الاخرى المعتمدة كاجور يد
مشكلتك مو ملاقي قطع فقط لاغير

للعلم رغم معرفتي التامة وثقتي به و الي ارسلني و عرفني عليه سوبرفايزور قديم و مغبر بالشركة و واحد تاني اشتغل 15 سنة بالناغي و معرفتي بحيتان و نصابين البي ام بجدة ووو الا اني اطرح مشاكلي هنا و استند بقراري لاراء ابو وديع و تجاربه
خربت مرة مرة ومالقيت قطع ممكن تدبرها من خارج المملكة - او تعمل نفضة كاملة بالاردن مثلا سياحة و عمرة (عبادة و استفادة) بربع تكلفتها هنا

اخر الاعطال ان شاء الله و ارجع له ان كنت غير مقتنع و صدقني ما بيقصر معاك بدون ماتدفع شي

بالتوفيق
lil Abu Mais lil غير متواجد حالياً