logo
قسم القير (BMW transmission)

:: الملاحظات ::
المواضيع المتشابهه
الموضوع

dorgham2000
Bimmer جديد
قوة السمعة: 0
dorgham2000 is on a distinguished road
01-01-2013, 03:56 PM
dorgham2000 غير متواجد حالياً  
افتراضي اوضب الجير ولا اغيره

:: اعلان ::

اخواني الاعزاء

سيارتي x5 2000 4.4 وعندي شوية مشاكل في الجير
1. السيارة بتتاخر في الصباح فقط عند التبديل من p الي d
2. السيارة تقيلة مووت و تحس انك بتزق العربية عند بداية التحرك --- تحس انك مش راكب بي ام دا انت راكب حمار و كسول كمان
3 . بع السواقة 40/50 كم الجير يتاخر في التبديل و كاني ماشي علي الوضع الرياضي ----- دي لقيتلها حل في منتدي اجنبي ( لقيت واحد عنده نفس الاعراض مع نفس السيارة و كانه بيتكلم عني .... المهم قال انه جرب حاجات كتير لغاية ما غير ضفيرة الجير و الدنيا ظبطت معاه و الحياة بقت عنب )

افتوني يا رجال المنتدي الابرار هل اوضب الجير و ربنا معايا ولالالالالالالالالا اشوف جير استيراد و ادفع فرق و اكبر دماغي
طب التكلفة علي حسب خبرتكم تكون تقريبا كام في الحلين دول ؟؟؟؟؟
ولو اوضب الجير --- رشحولي حد امين و ابن حلال و مش حراق

واشكر المنتدي و اهله علي سعة الصدر و التجاوب

مراقب سابق
قوة السمعة: 686
suliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant future
افتراضي رد: اوضب الجير ولا اغيره
2#
01-01-2013, 07:22 PM
لو القير يحتاج توظيب ماتتحرك السيارة من الاساس ......طيب مافحصتها كومبيوتر او عند ميكانيكي ؟؟ او هل يتغير عزم السيارة بعد التحرك ولا المشكلة قائمة على طول ........حدد مكانك عشان نوجهك على ورشة ممتازة
suliman/// غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية أبووديع
رئيس قسم الصيانة والإستفسارات
قوة السمعة: 10
أبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond repute
3#
01-01-2013, 08:06 PM
هل من رسائل في شاشة الطبلون ؟؟؟؟

هل اضواء مؤشر القير بالتطبلون تعمل مع التنقل بين الغيارات p r n d

متى آخر مره شيكت على الزيت أو غيره الفلتر ؟؟؟؟

أبووديع غير متواجد حالياً  
Bimmer جديد
4#
02-01-2013, 10:55 AM
اخي سليمان

السيارة في الصباح تنتع من p الي d زي ما يكون في خبطة من الخلف و ساعات الجير ما يبدلش يعني السيارة ما تمشي ارجعها علي n وبعدين d تمشي و تبقي طول اليوم تمام
و السيارة سحبها تعبان في بداية التحرك يعني الاول والثاني بعد كده بتمشي كويس ( انا معرفش اصلا الطبيعي بتاعها ايه )
وانا موجود في جدة

اخي ابو وديع
السيارة شيكت علي زيتها من شهرين و زودت الزيت عند راجو و قالي ان الزيت كان ناقص بس حالته كويسة و الفلتر مغيرتوش
و شيكلي كمبيوتر وقالي ان الكلاتشات فيها مشكلة lockup clutch و عندي تهريب من الصوفة الامامية
و بالنسبة لمؤشر الجير في الطبلون شغال عادي p,r,n,d,s,m,1,2,3,4,5 بس عداد السرعة و عداد استهلاك البنزين مبيتحركوش و كذلك الشاشة بالراديو وخلافه
Bimmer جديد
Roben is on a distinguished road
5#
02-01-2013, 02:18 PM
نفس المشكله عندي انا , BMW 528 i لما ابدل بال R بخبطه مره وحده , الحين حاليا السياره ما تشتغل نهائيا لانه الجير ما قام يبدل وقف في D بس ..

إذا لقيت حل للمشكله خبرني , الجير عندنا غالي بالبحرين على 500 دينار او اكثر و المستورد ما يركب على نظام خليجي لانه سيارتي نظامها خليجي .
Roben غير متواجد حالياً  
Bimmer جديد
6#
02-01-2013, 02:22 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roben مشاهدة المشاركة
نفس المشكله عندي انا , bmw 528 i لما ابدل بال r بخبطه مره وحده , الحين حاليا السياره ما تشتغل نهائيا لانه الجير ما قام يبدل وقف في d بس ..

إذا لقيت حل للمشكله خبرني , الجير عندنا غالي بالبحرين على 500 دينار او اكثر و المستورد ما يركب على نظام خليجي لانه سيارتي نظامها خليجي .

ربنا يهدي الحال
اصحاب الخبرة هيدلونا للحل الامثل باذن الله