logo
أرشيف الإستفسارات الارشيف

:: الملاحظات ::
المواضيع المتشابهه
الموضوع

AMROVITCH
Bimmer جديد
قوة السمعة: 0
AMROVITCH is on a distinguished road
18-06-2012, 03:56 PM
AMROVITCH غير متواجد حالياً  
افتراضي الشحن الزائد للدينامو

:: اعلان ::

السلام عليكم اخوانى الكرام

انا عضو جديد معاكم فى المنتدى الاكتر من رائع المتخصص جدا جدا فى البى ام دبليو

و دة اول موضوع ليا بس انا قريت موضوعات كتير جدا فى المنتدى فى قسم الفئة السابعة و قسم الصيانة و فعلا استفادت جدا جدا منها و من الاخوة الاعضاء فى سيارتى و انى اعرفها و افهمها و على رأسهم الاخ نديم و ابو وديع و بيمر و كل الاخوة هنا بس دول اللى انا شايف ان مفيش موضوع فى المنتدى يخلوا من رد حد فيهم

انا معايا 740i e38 1995 و انا بالرياض

و حصلت معايا حاجة ان شاء الله تكون بسيطة معتقدش انى لقيت موضوع او حد حصلت معاه المشكلة دى

و هى ان النهاردة و انا ماشى فجأة على سرعة تقريبا 70 او 80 لمبة البطارية فى الطابلوة بدأت تولع و تطفى بسرعة و كل لما ازيد السرعة تولع و تثبت و لما اهدى ترعش بسرعة

دخلت على شاشة الاختبارات الاختبار رقم 9 اللى بيبين شحن الدينامو للبطارية ( طبعا عرفت الكلام دة من المنتدى الجامد دة انا لما كنت شارى العربية ولا كنت اعرف اى حاجة فى اى حاجة بس دلوقتى الحمد لله بفضل الله و بعده المنتدى بقيت فاهم فيها حاجات كتير )

المهم المفروض الشحن العادى يكون ما بين 13 و 14.2 فولت تقريبا على قد معلوماتى انا لقيتها و انا واقف مش بتحرك بتكون على 14.5 لغاية 14.8
و لما ابدأ امشى تزيد لغاية 16 و 17 و اول اما توصل 16 تبدأ كهرباء النور فى الطابلوة تضعف لما تقل عن 16 يرجع نور الطابلوة عادى تانى و لسه لمبة البطارية بترعش

رحت لفيت على الصناعية فى واحد هناك كنت عملت عنده شغل رحتله اسأله رح جاب الجهاز اللى بيقيس شحن الدينامو لقاه نفس الارقام اللى انا كاتبها فوق قالى الدينامو عاوز يتغير طبعا هو نصاب و انا عارف انه نصاب بس انا قلت اروحلة اطمن بس و بعد كدة اشوف هاعمل ايه

بيقولى تشترى دينامو ب 800 ريال او من التشليح ب 500 او 600 و تركبه

انا اللى انا اعرفه ان الكتاوت بتاعت الدينامو هى اللى ممكن تعمل تذبذب الشحن دة لانها المفروض انها تثبت التيار الخارج من الدينامو لكهرباء السيارة و تفصل الكهرباء عن البطارية لما شحن البطارية يوصل فل

فالسؤال هنا بقى

- هل المشكلة دى تحليلى لها صح كدة ولا ممكن تكون من حاجة تانية
- اذا المشكلة فعلا من الكتاوت هل فى حد بيبيع الكتاوت لوحدها لدينامو البى ام و فى حد يركبها فى الدينامو
- و كم تتكلف تقريبا و اقدر امتى انى اغيرها يعنى لو ممكن انى اصبر عليها لاول الشهر ولا لازم دلوقتى

و اسف اذا كنت طولت عليكم

و ياريت الاخوة تشاركونا برأيكم و تفسيراتكم و منتظرين من عمالقة المنتدى انهم يطلوا على موضوعى المتواضع و يشاركونا برأيهم و اكون شاكر ليكم مساعدتكم

رئيس مجلس الإدارة
قوة السمعة: 10
sawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الشحن الزائد للدينامو
2#
18-06-2012, 05:48 PM
اهلا اخويا كيفك
المهم
الدينمو يعبي عندك اكثر من الطبيعي
وانتبه اذا طولت عليها يمكن لاسمح الله يحرق الاجهزه الالكترونيه الاضويه
لذلك

الكتاوت "او منظم الكهرباء " فيه مشكله لذلك ما يتحكم في تنظيم التعبئه

افضل حل وارخص حل واسرع حل هو تغيير الديمو كامل مستعمل
عشان الدينمو فيه عده اشياء المسؤوله عن تنظيم التعبئه مثل الكتاوت او الديودات "المسؤوله عن تحويل الكهرباء من متردده الى مستمره
عندك الملف والقاعده واشياء كثيره
لذلك غيره افضل

تحياتي لك
sawalhi غير متواجد حالياً  
اداري سابق
قوة السمعة: 401
هولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond repute
3#
19-06-2012, 01:09 AM
ماقصر معك دكتور الكهرباء المشرف القدير صوالحي
مادام انك في الرياض اطلع لعمار وهذا رقمه0500142749
وخله يفحصها لك
ممكن تحتاج فقط كتاوت للدينمو
او استبدال كامل
موفق خيرررر....
هولاكو السعوديه غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية أبووديع
رئيس قسم الصيانة والإستفسارات
أبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond reputeأبووديع has a reputation beyond repute
4#
19-06-2012, 04:21 AM
الافضل تغيير الدينمو كامل ,,,لان سعر الكتاوت (منظم التيار ) بسعر دينمو كامل وممكن اغلى ,,,,وسعره يتراوح بين 300الى 600 حسب النظافه ورغبت صحب المحل بالبيع

أبووديع متواجد حالياً  
Bimmer جديد
5#
19-06-2012, 08:16 AM
جزاكم الله خير يا شباب على ردودكم

انا حصل تغيير فى الموضوع امبارح بعد ما كتب الموضوع و بعدها بساعتين و انا مروح لمبة البطارية نورت وثابتة دخلت على اختبار الشحن للدينامو رقم 9 لقيتها بتشحن على 12.6 بحد اقصى و 12 اقل حاجة و طبعا اللمبة منورة ثابت دلوقتى على اساس ان الدينمو كدة مش بيشحن البطارية

و كام سعر الدينمو جديد و مش ممكن يتصلح القديم امشى نفسى بيه فترة كدة لحد لما ربنا يفرجها و ابقى اغيرة بواحد جديد لان المستعمل مش مضمون بردة
و ياريت حد من الاخوة الافاضل يقولى عنوان عمار بالظبط لانى جديد فى الرياض انا فى الملز
مراقب سابق
قوة السمعة: 686
suliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant future
6#
19-06-2012, 12:39 PM
^^^^
كلام الاخوان ماعليه غبار اخوي انا قبل اسبوع جددت الدينمو حق سيارتي .......اذا حصلت كهربائي مخه نظيف يفك الدينمو يتأكد من القلب (اذا كان مكسور ركب قلب دينمو شبح يركب 100% مايجاوز سعره 100 ريال) اذا كان سليم يفحص الفحمات اللي يركب فيها الفيش اذا كانو مخلصين على حسب الكهربائي يركب لها فحمات جديدة ويلحمها وركب رمان ايضا عدد اثنين واحد صغير والثاني اكبر بشوي ومبروك عليك الدينمو جديد يمشي معك اكثر من 5 سنوات بأذن الله لكن كل هذا يعتمد على الكهربائي الممتاز .....
suliman/// غير متواجد حالياً  
Bimmer جديد
7#
20-06-2012, 09:31 AM
حياك الله اخى suliman

انا رحت امس الصناعية القديمة علشان اسأل على الدينمو و كدة و السيارة عطلت منى هناك فصلت كهرباء خالص
فرحت لكهربائى هناك و غيرته بواحد مستعمل و الحمد لله ماشى كويس حتى الان و غيرته ب 500 ريال و شغل يد 150 ريال
و دلوقتى الشحن على 13.7 اقل حاجة و 14.6 اقصى حاجة فهل دة كدة مظبوط و كويس و دة الطبيعى ولا بيكون مختلف عن كدة
رئيس مجلس الإدارة
sawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond reputesawalhi has a reputation beyond repute
8#
20-06-2012, 04:57 PM
ممتاز جدا
sawalhi غير متواجد حالياً  
اداري سابق
قوة السمعة: 401
هولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond reputeهولاكو السعوديه has a reputation beyond repute
9#
20-06-2012, 06:06 PM
++++++++++1
هولاكو السعوديه غير متواجد حالياً  
مراقب سابق
قوة السمعة: 686
suliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant futuresuliman/// has a brilliant future
10#
21-06-2012, 09:39 AM
ممتاز على الاخر والف مبروك
suliman/// غير متواجد حالياً